Spørsmål 4: Kommunikasjon og det å være trygg på hverandre er viktig når en jobber i team. Hva har vært utfordrende i dette siste året med korona og hvordan har du og ditt team jobbet med å bli kjent og trygge på hverandre?
Marte: Jeg var så heldig at jeg fikk noen måneder på jobb før jeg gikk over til hjemmekontor, og fikk tid til å bli kjent med mange av de jeg jobber sammen med. Jeg merker at terskelen er høyere for å ta en telefon, enn å stikke innom et kontor. Jeg har erfart at det er lurt å ta seg tid i starten til å dele hvordan man liker å kommunisere og jobbe, og hvilke forventninger man har til teamet og oppgaven. I disse tider er det spesielt viktig å avklare hvordan kommunikasjon skal foregå.
Emilie: Korona har faktisk gjort det lettere, fordi vårt prosjekt består av fem selskaper. Det har dermed vært lettere å kommunisere raskere. Vi har tatt i bruk verktøy som Mentimeter for å skape naturlig tilbakemelding i Zoom-møter og konferanser. Jeg bruker også fem minutter i starten av hvert møte til å sjekke inn hvordan hvert teammedlem har det og 5 minutter av slutten av hvert møte til en kort evaluering. I tillegg passer jeg på at vi snakker om ikke bare jobb, men også andre ting i livet. Vi bruker også en del Kahoot.
Ingvild: Det er ofte lettere å bli kjent når man møtes fysisk. På hjemmekontor mister man småpraten ved kaffeautomaten, i pausen osv. Det er likevel positive aspekt ved hjemmekontor, blant annet at møtene ofte er mer effektive. I en prosjektgruppe er det positivt å bli enige om noen spilleregler når man er på hjemmekontor og har digitale møter. I videomøter er det positivt om alle medlemmer har på kamera, samt er aktive der det er naturlig. Start gjerne møtet med å spørre hvordan det går med de andre, da dette kanskje er eneste sosiale kontakt man har med andre i løpet av en dag på hjemmekontor.
Sirianne: Bruk god tid i starten på å bli kjent med teammedlemmene. Få oversikt over deres interesser, og hva de er gode på og motiveres av. Skap tillit i teamet. Vær tilgjengelig og lead by example. Men husk, du har et team fordi en person ikke kan gjøre alt. Mye handler også om å selge ideen og formålet bak prosjektet for at alle skal få et eierskap til det.
Jeg er glad for at teamet vårt hadde jobbet noe med dette, for da koronaviruset satte kjepper i hjulet for vår originale plan, var alle med å dra lasset til et godt resultat til tross for omstendighetene. Det var absolutt noen armer og ben, tidslinjer som ble forskjøvet, tekniske utfordringer med mer – men alt i alt en lærerik periode for alle som var med i teamet det året. Vi var alle helt ferske, fikk en diffus bestilling, startet med helt blanke ark, fikk landet et konsept og program som vi måtte revidere helt og så starte på nytt igjen. Nå er vi i gang igjen, med fjorårets erfaring rikere – og vi gleder oss til å presentere hva TrendInn-teamet har jobbet med denne våren.