• Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//
  • Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//

Task force i Trainee Innlandet

Publisert: august 3, 2022

Som trainee i Trainee Innlandet jobber du ikke kun for bedriften du er ansatt hos – 10 % av arbeidstiden er satt av til kompetanseprogrammet og deltakelse i task forcene. Sistnevnte er en arena, satt opp i regi av Trainee Innlandet, der traineene får mulighet til å utvikle nye ferdigheter og jobbe med oppgaver de brenner for, samtidig som muligheten til å bli kjent med traineer på tvers av kullene.

Traineene har mulighet til å velge mellom eller ha en kombinasjon av de tre ulike task force gruppene: Profilering, TrendInn og Talentspeiderne. Vi har tatt en prat med tre engasjerte traineer for å få et innblikk i de forskjellige task forcene.

Profilering

Først ut er Fredrik Tonning fra Profileringsgruppa. Denne task forcen er delt opp i flere underkanaler. Kanalene traineene kan velge mellom er Instagram, LinkedIn + Facebook, Nettside og Content.

Fredrik forteller oss litt om sin task force, hva de gjør og hvordan de jobber. «Jeg er i profilering og underkanalen Content. Kort sagt er Profilering Trainee Innlandet sitt ansikt utad. Vi lager alt fra profileringsmateriell i forbindelse med rekruttering, artikler om hva som skjer i Innlandet og videoer for egne eller de andre task forcene.»

årets traineebedrift

I de ulike underkanalene jobber vi nok litt forskjellig avhengig av hva som skal publiseres. Oppsummert har hver underkanal en kanalleder som leder møter og organiserer daglig drift. Kanallederne møtes en gang per måned til kanalledermøte hvor de koordinerer på tvers og legger mer strategiske mål og planer til et «årshjul». Deretter møtes vi i vår underkanal. Her blir strategiene til daglige oppgaver, som for eksempel en video eller artikkel.»

Naturlig videreføring fra tidligere erfaring

Fredrik sin rolle i task forcen er sammensatt. Som medlem av content-kanalen produserer han mye innhold, spesielt videoer både for profileringskanelene og de andre task forcene. I skrivende stund jobber han som prosjektleder på to interne prosjekter. Disse går på tvers av task forcene og er rettet mot medlemsbedriftene. På spørsmål om hvorfor Fredrik ønsket å bli med i denne task forcen svarer han: «… for meg var profilering en unik mulighet for å få litt innsikt i alle de ulike task forcene. Ofte får man også «bestillinger» og oppdrag fra disse. I tillegg har jeg jobbet litt med innholdsproduksjon for NHH sin studentforening og NHH. Profilering virket da som hånd i hanske for min del – og jeg har ikke angret!»

Fredrik synes det er veldig gøy å teste ut nye måter å kommunisere på gjennom videoformatet. Til nå har han fått «leke» seg med dette gjennom diverse grafikk som brukes på videoene som publiseres.

TrendInn

Den neste traineen vi pratet med var Marianne Jevne Berge fra task forcen TrendInn. Vi ba Marianne beskrive TrendInn for oss.

«TrendInn jobber hovedsakelig med samarbeid og erfaringsutveksling mellom medlemsbedrifter i Trainee Innlandet. Fokuset er særlig på FNs bærekraftsmål nr. 17 om samarbeid for å nå bærekraftsmålene. I TrendInn har vi regelmessige møter og hver enkelt av oss har ulike roller med tilhørende ansvar. For min del handler det for det meste om planlegging og utarbeidelse av arrangement, innhold og oppgaver.»

Tema bærekraft står sentralt i task forcen

På spørsmål om hva som gjorde at hun valgte akkurat denne task forcen trekker hun frem årets overordnede tema for TrendInn: bærekraft. «Jeg syntes temaet hørtes veldig spennende ut og passende for meg i og med at jeg har en bakgrunn innen bærekraftig utvikling og er ansatt som trainee innen bærekraft.»

Høydepunktet for henne var TrendInn sitt bærekraftsarrangement som ble avholdt i mai i Mjøstårenet i Brumunddal. Dette kan du lese mer om her. Her var temaet bærekraftskommunikasjon.

«Jeg hadde ansvaret for en oppgave om grønnvasking og det var utrolig interessant å sette seg ordentlig inn i det temaet og bedre forstå når bærekraftskommunikasjon blir misledende og ikke. I tillegg var selve arrangementet også veldig gøy. Ikke bare gikk det som planlagt, men det var mange påmeldte og vi fikk flere positive tilbakemeldinger noe som var veldig hyggelig.»

Talentspeiderne

Sist ut er Hildegunn Gjelten Smedås. Hun er med i task forcen Talentspeiderne. Vi ønsket å høre litt mer om denne task forcen, hva teamet gjør og hvordan de jobber.

«Talentspeiderne hjelper til med rekrutteringsprosessen av neste års traineer. Som del av talentspeiderne får man være med på å forberede selve rekrutteringsdagene, derav planlegge logistikk av alle intervjuene, og å sette plan for kommunikasjon. Vi fordelte oss i mindre grupper der hver gruppe hadde ansvaret for ett av disse områdene.»

Task forcen består av ulike grupper og Hildegunn er med i kommunikasjonsgruppa. «Jeg var med på å klargjøre informasjonen som skulle sendes ut til både kandidater og bedrifter. Det er en del informasjon som skal sendes ut knyttet til de ulike fasene i rekrutteringsprosessen, og det er viktig å sikre at det vi formidler er både tydelig og forståelig.»

En task force som er både spennende og interessant

Videre ønsket vi å vite hvorfor Hildegunn ble med i akkurat denne task forcen. «Jeg ønsket å være med i Talentspeiderne først og fremst fordi jeg syntes det virket spennende å få observere hvordan en rekrutteringsprosess kan foregå. Det var interessant å få delta i prosessen med et rekrutterings- og bedriftsperspektiv, kontra kandidatperspektivet jeg hadde når jeg selv var en av søkerne i prosessen i fjor.»

Hun avslutter med å fortelle at rekruteringsdagene var spesielt interessante: «… det var givende å observere kandidatene og dialogen de hadde med de ulike bedriftene.»

Task forcene er altså en super arena for ferdighetsutvikling innenfor ledelse og oppgavekoordinering, prosjektplanlegging og -gjennomføring. I tillegg til også kommunikasjons- og teamarbeid er det en ypperlig plattform for å bli bedre kjent med traineene.

Som nevnt består 10% av arbeidstiden som trainee også av å delta på et kompetanseprogram. Dette programmet driftes og gjennomføres av The Assessment Company. Informasjon om kompetanseprogrammet og om bedriften kan du finne her. Informasjon om selve traineeprogrammet finner du her.

Tobias Korten

Tobias Korten

Trainee hos Eidsiva Bioenergi og Hias IKS

ANDRE INNLEGG

februar på innlandet byr på nypreppa skiløyper

Recap februar 2023: Gladnyhet! Vi utvider traineefamilien

mars 3, 2023
Presentasjon av Science Park prosjektet, januar 2023

Recap januar 2023: Hamar = Norges Silicon Valley?

februar 2, 2023
jobbintervju

Hvordan lykkes med jobbintervju

januar 9, 2023
Hvordan skrive en god jobbsøknad

Hvordan skrive en god jobbsøknad

desember 22, 2022
Hvordan skrive en god CV

Hvordan skrive en god CV

desember 16, 2022
Bilde fra People Lab der traineene sitter i team

Hva skal til for å skape gode team?

november 30, 2022

Siste Blogg

  • Recap februar 2023: Gladnyhet! Vi utvider traineefamilien
  • Recap januar 2023: Hamar = Norges Silicon Valley?
  • Hva skal til for å skape gode team?
  • Isak traff blinkskudd på første forsøk
  • Fra skolebenken til ledermøte

Kontaktinformasjon

The Assessment Company
Marius Kjerneth
Mobile: +47 950 45 635
E-mail: marius.kjerneth@theac.no

Finn oss på sosiale medier

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Vi bruker cookies
Vi bruker cookie for å bedre brukeropplevelsen og innholdet på våre nettsider. Vi antar at du synes det er ok, men du kan trekke deg ut dersom du ønsker det.GodkjennIkke godkjenn Les mer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT