• Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//
  • Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//

Eika Forsikring – en suksesshistorie fra hjemmekontoret

Publisert: september 14, 2020

I EIKA Forsikring ble hjemmekontor-situasjonen godt tilrettelagt da Covid-19 traff oss. Selv onboarding av nye traineer har de lyktes med fra hjemmekontoret. Nå viser tallene at selskapet leverer vesentlig bedre resultater sammenliknet med fjoråret. Kanskje er det noe å lære av dem?

Selv om han håper å se flere på kontoret den kommende tiden, har administrerende direktør Trond Bøe Svestad i Eika Forsikring erfart at gode resultater godt kan la seg gjøre fra hjemmekontor. 

Onboarding av nyansatte fra hjemmekontor

I mai, mens stort sett hele organisasjonen til Eika Forsikring hadde pålegg om hjemmekontor, startet Marte Rønningstad Olsen som trainee. Hennes erfaring er at onboarding fra hjemmekontoret lar seg gjøre, så lenge organisasjonen, leder og medarbeidere tar ansvar for å håndtere situasjonen best mulig. Som nyansatt må man ta ansvar og være proaktiv, mener hun: 

– Hvis jeg hadde fått velge, ville jeg ha valgt et fysisk kollegialt fellesskap. Relasjonen til kolleger er viktig for å komme i gang med oppgaver og prosjekter. De er vanskeligere å etablere hjemmefra. Men onboarding fra hjemmekontoret er allikevel ikke helt umulig.

– Jeg har blant annet invitert kolleger til digitale «kaffesnakker» for å bli bedre kjent med mitt team. Innimellom møtes vi også til «walk and talks» og utendørs lunsj. Det fungerer veldig bra som supplement til de digitale møtene. God planlegging fra ledelses side, daglig oppfølging fra leder eller mentor og noen fysiske møter innimellom har vært essensielt for min onboarding.

Marte R. Olsen

Trainee i eika forsikring

 Ifølge Svestad er traineene også selv en viktig grunn til at onboardingen har gått bra:

– Det å få traineer inn i selskapet er verdifullt. De har fersk teoretisk kunnskap, nye øyne, er ivrige, lærevillige, nysgjerrige, tilpasningsdyktige og fleksible. Uten disse egenskapene ville det ha vært veldig mye mer utfordrende å ta dem imot i denne situasjonen.

En god plan fra dag én
– Av erfaring vet vi at traineene forventer å komme raskt i gang, derfor visste vi at vi måtte ha en god plan på forhånd. Ledere med personalansvar, med støtte fra HR, har lagt ned stor innsats i onboardingen av både traineer og andre nyansatte, forklarer Svestad.

Kan man lære noe av Eika Forsikring? Her er i hvert fall noen elementer i deres onboardingprosess fra hjemmekontoret: 

  • Fysisk oppmøte med HR og ledere på dag 1. Utdeling av PC og annet utstyr.
  • HR hadde en kort gjennomgang med hver enkelt. Deretter fikk traineene med seg et velkomstbrev og ble sendt hjem for å koble opp hjemmekontoret.
  • Et nytt møte med HR var allerede planlagt for alle etter 3-4 dager.
  • Flere av traineene har fått en fadder som, i sammen med nærmeste leder, har et ekstra ansvar for at traineen tas godt imot og kommer godt i gang.
  • Traineene blir koblet opp mot en rekke digitale møter i egen avdeling, og i andre avdelinger, for å bli kjent med organisasjonen.
  • Som ny kan det være vanskelig å fylle dagene med nok arbeidsoppgaver i starten. Daglig samtaler mellom trainee og leder/fadder har vært viktig for å sikre kontinuitet i arbeidsoppgavene og å avstemme arbeidsmengde. Via samtaler om hva traineen ønsker å jobbe med/lære, og så kombinere dette med hva avdelingen trenger, ivaretas både traineenes ønsker og bedriftenes leveransebehov.

Går ikke inn for hjemmekontor på fulltid
Selv om hjemmekontoret nok blir mer hyppig brukt i kjølvannet av Covid-19 er Svestad tydelig på at tilstedeværelse fortsatt er viktig:

– En god løsning for både oss, traineene og andre ansatte vil være å få flere tilbake til det fysiske kontoret over tid, avslutter han.

Andre innlegg

Blogg
Andrea Almås

Kan traineer være løsningen på kompetansemangel i Innlandet?

Seks av ti norske bedrifter melder at de ikke får tak i kompetansen de trenger. Innlandet er intet unntak. Samtidig trekker mange unge gjerne til storbyene og opplever at det er krevende å få seg jobb som nyutdannet.

Les mer »
april 20, 2021
Gruppe unge traineer
Blogg
Jenny Byrkjeland

Traineer som jobber med samarbeid!

Et godt samarbeid handler om å spille hverandre gode, men hva gjør man når samarbeidet går i stå? Vi har spurt 3 av våre traineer om hvordan de jobber for å sikre et godt samarbeid i sin jobbhverdag.

Les mer »
april 12, 2021
Traineene spiller volleyball
Blogg
Kristin Heen Halvorsen

Det sosiale livet som trainee

I Trainee Innlandet tror vi at du må ha det bra for å gjøre det bra. Det betyr at livet er mer enn bare jobb. Det sosiale livet som trainee er viktig – kanskje like viktig som selve jobben? Nyinnflyttede traineer er ofte nysgjerrige på det sosiale rundt trainee-programmet og mulighetene i regionen. Heldigvis er det mye gøy å finne på som ny innlending, både i trainee-programmet og utenfor!

Les mer »
mars 18, 2021
Vinterlandskapet i Innlandet
Blogg
Andrea Almås

Bo midt i vintereventyret Innlandet!

Se for deg at klokken viser at arbeidsdagen er over, det er helg og verden ligger for dine føtter. Med beina godt plassert i Innlandet, har du et hav av muligheter utenfor dørstokken. Enten du vil spenne på deg skia eller få varmen i et basseng, er det ganske fint å være trainee i den mangfoldige Innlandsregionen.

Les mer »
mars 8, 2021
Nyhet
Kristin Heen Halvorsen

Hva skjer i venteperioden frem mot oppstart?

Etter en omfattende og hektisk rekrutteringsprosess blir tilbudet om å være med i Trainee Innlandet gitt til årets beste kandidater. Kalenderen viser februar, og oppstart for de aller fleste er ikke før i september. Så hva skjer egentlig i denne venteperioden?

Les mer »
februar 24, 2021
Samarbeid symbol Trainee Innlandet
Nyhet
Jenny Byrkjeland

Fire punkter for å lykkes med samarbeid!

Denne uken braket vi for første gang løs i Trainee Innlandets historie med digital rekrutteringsdag! Uken har speilet selve fundamentet til Trainee Innlandet – samarbeid.

Les mer »
februar 12, 2021

Siste Nyhet

  • Hva skjer i venteperioden frem mot oppstart?
  • Fire punkter for å lykkes med samarbeid!
  • Digital rekrutteringsdag
  • Arbeidslivets klimauke er i gang
  • Fortsatt ikke søkt? Husk søknadsfristen 20. januar

Kontaktinformasjon

The Assessment Company
Ingvild Bergersen
Mobile: +47 92 89 57 57
E-mail: ingvild.bergersen@theac.no

Finn oss på sosiale medier

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Vi bruker cookies
Vi bruker cookie for å bedre brukeropplevelsen og innholdet på våre nettsider. Vi antar at du synes det er ok, men du kan trekke deg ut dersom du ønsker det.GodkjennIkke godkjenn Les mer
Privacy & Cookies Policy
Necessary
Always Enabled