• Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//
  • Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//

Eika Forsikring – en suksesshistorie fra hjemmekontoret

Publisert: september 14, 2020

I EIKA Forsikring ble hjemmekontor-situasjonen godt tilrettelagt da Covid-19 traff oss. Selv onboarding av nye traineer har de lyktes med fra hjemmekontoret. Nå viser tallene at selskapet leverer vesentlig bedre resultater sammenliknet med fjoråret. Kanskje er det noe å lære av dem?

Selv om han håper å se flere på kontoret den kommende tiden, har administrerende direktør Trond Bøe Svestad i Eika Forsikring erfart at gode resultater godt kan la seg gjøre fra hjemmekontor. 

Onboarding av nyansatte fra hjemmekontor

I mai, mens stort sett hele organisasjonen til Eika Forsikring hadde pålegg om hjemmekontor, startet Marte Rønningstad Olsen som trainee. Hennes erfaring er at onboarding fra hjemmekontoret lar seg gjøre, så lenge organisasjonen, leder og medarbeidere tar ansvar for å håndtere situasjonen best mulig. Som nyansatt må man ta ansvar og være proaktiv, mener hun: 

– Hvis jeg hadde fått velge, ville jeg ha valgt et fysisk kollegialt fellesskap. Relasjonen til kolleger er viktig for å komme i gang med oppgaver og prosjekter. De er vanskeligere å etablere hjemmefra. Men onboarding fra hjemmekontoret er allikevel ikke helt umulig.

– Jeg har blant annet invitert kolleger til digitale «kaffesnakker» for å bli bedre kjent med mitt team. Innimellom møtes vi også til «walk and talks» og utendørs lunsj. Det fungerer veldig bra som supplement til de digitale møtene. God planlegging fra ledelses side, daglig oppfølging fra leder eller mentor og noen fysiske møter innimellom har vært essensielt for min onboarding.

Marte R. Olsen

Trainee i eika forsikring

 Ifølge Svestad er traineene også selv en viktig grunn til at onboardingen har gått bra:

– Det å få traineer inn i selskapet er verdifullt. De har fersk teoretisk kunnskap, nye øyne, er ivrige, lærevillige, nysgjerrige, tilpasningsdyktige og fleksible. Uten disse egenskapene ville det ha vært veldig mye mer utfordrende å ta dem imot i denne situasjonen.

En god plan fra dag én
– Av erfaring vet vi at traineene forventer å komme raskt i gang, derfor visste vi at vi måtte ha en god plan på forhånd. Ledere med personalansvar, med støtte fra HR, har lagt ned stor innsats i onboardingen av både traineer og andre nyansatte, forklarer Svestad.

Kan man lære noe av Eika Forsikring? Her er i hvert fall noen elementer i deres onboardingprosess fra hjemmekontoret: 

  • Fysisk oppmøte med HR og ledere på dag 1. Utdeling av PC og annet utstyr.
  • HR hadde en kort gjennomgang med hver enkelt. Deretter fikk traineene med seg et velkomstbrev og ble sendt hjem for å koble opp hjemmekontoret.
  • Et nytt møte med HR var allerede planlagt for alle etter 3-4 dager.
  • Flere av traineene har fått en fadder som, i sammen med nærmeste leder, har et ekstra ansvar for at traineen tas godt imot og kommer godt i gang.
  • Traineene blir koblet opp mot en rekke digitale møter i egen avdeling, og i andre avdelinger, for å bli kjent med organisasjonen.
  • Som ny kan det være vanskelig å fylle dagene med nok arbeidsoppgaver i starten. Daglig samtaler mellom trainee og leder/fadder har vært viktig for å sikre kontinuitet i arbeidsoppgavene og å avstemme arbeidsmengde. Via samtaler om hva traineen ønsker å jobbe med/lære, og så kombinere dette med hva avdelingen trenger, ivaretas både traineenes ønsker og bedriftenes leveransebehov.

Går ikke inn for hjemmekontor på fulltid
Selv om hjemmekontoret nok blir mer hyppig brukt i kjølvannet av Covid-19 er Svestad tydelig på at tilstedeværelse fortsatt er viktig:

– En god løsning for både oss, traineene og andre ansatte vil være å få flere tilbake til det fysiske kontoret over tid, avslutter han.

Andre innlegg

trygt
Blogg
Andrea Almås

Trygt og meningsfullt arbeid trumfer lønn

Kjedelig, tregt og byråkratisk. Eller meningsfullt, trygt og spennende? For flere nyutdannede yrkesgrupper står ikke stillinger i det offentlige på toppen av søkelisten.

Les mer »
juni 23, 2022
sommertips
Blogg
Andrea Almås

Våre beste sommertips fra Innlandsregionen

Sommeren har endelig kommet for mange, og enten du jobber eller skal på ferie er det alltid kjekt med noen artige sommertips. Enten du vil kjøle deg ned ved strandkanten eller kjenne adrenalinet pumpe på sykkelen, ligger det et hav av muligheter også her i Innlandsregionen.

Les mer »
juni 17, 2022
Vinner av årets traineebedrift
Nyhet
Tobias Korten

Årets traineebedrift

For at Trainee Innlandet skal fungere så godt som det gjør er det viktig at traineene trives og at de får den hjelpen, veiledning og utfordringene de trenger. Av den grunn rettes mye fokus mot traineene, både her på nettsiden og de andre sosiale mediekanalene, men også i form av arrangementer og sosiale sammenkomster. Og det med god grunn. Men vel så viktig er det å rette fokus mot de dyktige traineebedriftene som spiller en helt essensiell rolle i Trainee Innlandet. Av den grunn, for å hedre det viktige arbeidet bedriftene gjør, har traineene utviklet et nytt konsept: Årets traineebedrift

Les mer »
juni 9, 2022
oppdatering
Blogg
Andrea Almås

En liten oppdatering for Mai

I mai har vi fått gode dager med forsmak på sommeren og de lysere morgenene gjør det lettere å stå opp. Traineene våre står på for fullt og mai har vært en begivenhetsrik måned med blant annet kompetansesamling og 17. mai feiring. I tillegg nærmer TrendInn workshop seg med stormskritt. Her får du en liten oppdatering!

Les mer »
mai 27, 2022
tips til en god oppstart
Blogg
Tobias Korten

Tips til en god oppstart

Du som ny trainee har to veldig spennende og lærerike år foran deg. Vi ønsker at du skal få en så god start på perioden som overhodet mulig. Vi vil at dere skal føle dere velkomne og ivaretatt fra første stund. Derfor har vi laget en liten sjekkliste med ting vi tenker at du som ny trainee kan få bruk for i oppstartsfasen.

Les mer »
mai 9, 2022
Oppdatering
Blogg
Andrea Almås

En liten oppdatering og påskehilsen

Vi skjønner at det kan være vanskelig å holde seg oppdatert på alt det som skjer i Trainee Innlandet. Det er fort gjort at nyheter om TI suser forbi uten at man får det med seg. Nå som påskefreden er over oss og du som leser har mulighet til å ta en pust i bakken, synes vi det var et passende tidspunkt å gi dere en liten oppdatering. Vi håper dere leser om hva som rører seg i Trainee Innlandet, godt plassert i solveggen med en deilig kopp kaffe og kvikk lunsj til!

Les mer »
april 13, 2022

Siste Nyhet

  • Årets traineebedrift
  • En prat med arrangørene av rekrutteringsdagene
  • 5 tips til digital rekrutteringsdag
  • Veien til rekrutteringsdagen
  • To dager igjen til søknadsfrist – tips til en god søknad!

Kontaktinformasjon

The Assessment Company
Marius Kjerneth
Mobile: +47 950 45 635
E-mail: marius.kjerneth@theac.no

Finn oss på sosiale medier

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Vi bruker cookies
Vi bruker cookie for å bedre brukeropplevelsen og innholdet på våre nettsider. Vi antar at du synes det er ok, men du kan trekke deg ut dersom du ønsker det.GodkjennIkke godkjenn Les mer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT