• Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//
  • Traineeprogram
    • Om programmet
    • Våre Traineer
  • Bedrift
    • Våre bedrifter
    • Bli medlemsbedrift
  • Det skjer
    • Nyheter
    • Blogg
  • Kontakt
    • Ofte stilte spørsmål
  • // TrendInn//

Digital rekrutteringsdag

Publisert: februar 4, 2021

Etter et rekordstort antall søkere står snart Trainee Innlandets rekrutteringsdag for tur. Som med resten av samfunnet har korona også tvunget frem endringer for Trainee Innlandet. I år vil derfor rekrutteringsdagen for første gang gjennomføres i digitalt format. Få et innblikk i hvordan vi har jobbet for å sikre profesjonalitet på rekrutteringsdagen.

382 kandidater er screenet ned til omtrent 50 kandidater som inviteres til den årlige rekrutteringsdagen der medlemsbedrifter og kandidater blir bedre kjent med hverandre. Trainee Innlandet har i tidligere år samlet finalekandidater som har kommet gjennom første del av rekrutteringsprosessen til en dag på Hamar. Her får kandidatene utfordret seg på gruppecase, mingling, speed-dating og individuelle intervjuer. Dessverre har ikke dette latt seg gjennomføre fysisk i år. Å flytte en dag der kandidater og medlemsbedrifter skal bli bedre kjent fra en fysisk arena til et digitalt format har bydd på både utfordringer og verdifulle erfaringer. Det å skulle gjennomføre en rekrutteringsdag digitalt har vi erfart krever langt mer forberedelser på forhånd. I tillegg har det i år vært rekordmange søkere, noe som har gjort screeningen mer omfattende. 

Screening

I etterkant av søknadsfristen den 20. januar har The Assessment Company (driver av Trainee Innlandet) gjennomført screening (utvelgelse) basert på søknad, CV og karakterer til kandidatene. For så å sitte igjen med et utvalg som har fått tilsendt tester de skal gjennomføre, og motivasjonsvideo som skal sendes inn. Deretter har man gått videre med et utvalg av kandidater som har blitt intervjuet. Intervjuene er blant materialet som går ut til medlemsbedriftene som de tar utgangspunkt i for å vurdere hvilke kandidater som kan være aktuelle for dem og deres behov. 

En kabal som skal gå opp

Basert på tilbakemeldingene fra medlemsbedriftene har Trainee Innlandet satt opp intervjuer mellom kandidater og medlemsbedrifter på rekrutteringsdagen. Dette er virkelig en kabal som skal gå opp for at bedriftene får tak i sine drømmekandidater. Logistikk og organisering av dagen har utvilsomt vært en av de største utfordringene ved å flytte dagen fra en fysisk til digital arena. Gode forberedelser sammen med medlemsbedriftene har derfor vært svært sentralt i rekrutteringsprosessen. Særlig når det gjelder å være tidlig ute med behovsspesifiseringer, slik at vi lettere kan finne kandidater som passer behovene. Medlemsbedriftenes engasjement og samarbeidsvilje i et litt annerledes rekrutteringsår har vært uvurderlig.

Mange ressurser i sving

I tillegg til gode forberedelser på forhånd så har vi rigget et stort ressursteam som står klare til rekrutteringsdagen. Ressursteamet, bestående av nåværende traineer, vil være tilgjengelig for medlemsbedriftene og kandidatene hvis det skulle dukke opp uforutsette ting, spørsmål eller tekniske problemer. Slik ønsker Trainee Innlandet å sikre at alle parter føler seg trygge på det digitale formatet og vet at vi har ressurser som kan bistå ved problemer.

Den uformelle praten

En sentral del av rekrutteringsdagen har tidligere år vært at kandidatene får minglet med nåværende traineer for å få et innblikk i hvordan det er å være trainee. Dette er noe vi ønsker å oppretteholde også på et digitalt format. Derfor har vi et eget rom med nåværende traineer som kandidatene når som helst kan gå inn i for å slå av en prat med. Det er lagt opp slik at alle kandidatene har en bolk i programmet sitt for å kunne gjøre dette.

Tilstrekkelig informasjon

Ved å flytte rekrutteringsdagen over til et digitalt format er det viktig at alle har god nok informasjon og oversikt over dagen. Derfor har både kandidatene og medlemsbedriftene fått utsendt infopakker med nødvendig informasjon på forhånd. Kandidatene får informasjon om både hva de skal forberede seg på og hvordan programmet ser ut. Medlemsbedriftene mottar også infopakker, deriblant en overordnet intervjuguide som kan brukes av dem som ønsker det. Dette går tilbake til at vi ønsker at alle skal ha forutsigbarhet rundt opplegget. Samt at vi sikrer opplevelsen av en profesjonell ramme rundt dagen.

Til tross for mange utfordringer som byr seg ved å skulle kjøre en heldigital rekrutteringsdag tar vi med oss mye læring fra årets prosess. Vi gleder oss til å ta imot kandidater og medlemsbedrifter 9. og 10. februar til digital rekrutteringsdag.

Rekordsøkertall nevnt i Hamar Arbeiderblad, les mer her: 382 unge kjemper om å være med – Marthe (28) fra Hamar var blant de heldige

Les mer om rekrutteringsdagen og hva som skjer etter rekrutteringsdagen her: Søknadsprosessen fra A til Å

ANDRE INNLEGG

jobbintervju

Hvordan lykkes med jobbintervju

januar 9, 2023
Hvordan skrive en god jobbsøknad

Hvordan skrive en god jobbsøknad

desember 22, 2022
Hvordan skrive en god CV

Hvordan skrive en god CV

desember 16, 2022
Bilde fra People Lab der traineene sitter i team

Hva skal til for å skape gode team?

november 30, 2022

Er du klar for å sende din beste jobbsøknad?

november 20, 2022
Prosjektleder Isak

Isak traff blinkskudd på første forsøk

november 7, 2022

Siste Nyhet

  • Hvordan lykkes med jobbintervju
  • Hvordan skrive en god jobbsøknad
  • Hvordan skrive en god CV
  • Er du klar for å sende din beste jobbsøknad?
  • Årets traineebedrift

Kontaktinformasjon

The Assessment Company
Marius Kjerneth
Mobile: +47 950 45 635
E-mail: marius.kjerneth@theac.no

Finn oss på sosiale medier

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
Vi bruker cookies
Vi bruker cookie for å bedre brukeropplevelsen og innholdet på våre nettsider. Vi antar at du synes det er ok, men du kan trekke deg ut dersom du ønsker det.GodkjennIkke godkjenn Les mer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT